Anmeldelser • Englefjæs

– Venstrebladet d. 4. februar 2009:
Det er let at elske billedet af den uartige Julian hånd i hånd med sin usynlige ven Jesus.

– Roskilde stiftsblad Nr. 2 februar 2009:
Bogen forsøger, i øvrigt uden hævede pegefingre, at give de unge mennesker et videre udsyn end computeren og colaflasken indenfor rækkevidde. Den forsøger at gøre dem nysgerrige, lokke dem ud i livet, vise andre muligheder end festerne og den sanseløse druk. Bogen giver bud på mange eksistentielle spørgsmål og Kirsten Schmidt formår at tiltrække et større publikum med Englefjæs, fordi hun skriver, så både teenageren og hans forældre bliver revet med.

– Tina Charlotte Møller, Ordholder, 20/2-2009:
Englefjæs er triviallitteratur i højt gear. Sproget er enkelt – til tider så enkelt, at det er vanskeligt at afgøre, om bogen henvender sig til børn eller voksne. Til trods for de mange aparte skikkelser og skæbner, der befolker romanen, bærer persongalleriet præg af en indgroet småborgerlighed, som gør det lidt vanskeligt at tro på scener som f.eks. den, hvor den purunge Julian praktiserer fodsex med Lea ved familiens kaffebord. Kirsten Schmidt vil for meget i denne roman, og derfor bliver historien i længden ganske trættende og temmelig uvedkommende, til trods for de nok så relevante emner og lejlighedsvis pudsige indfald.

– Arne Larsen. Litteratursiden, Anbefalet bog, 9/3-2009:
Forfatteren har skrevet en sprogligt letflydende og sine steder både humoristisk og rørende udviklingsroman. Historien om Julians udvikling fra barn til mand er i bund og grund ganske overbevisende, og forfatteren har i sagens natur også fint styr på skildringerne af kirkemiljøet. Julians tur ned gennem Europa og omgivelserne i Rom er også ganske glimrende beskrevet.

– Torben Bråe Olesen. Lektørudtalelse, 9/3-2009:
Målgruppe: … henvender sig især til læsere af romantiske og kristne romaner … men også til unge fra 14-15 år, især med interesse for kristne romaner. I et ordrigt og meget positivt sprog fortælles historien om Julian fra han er 5 til han er 21 år … Bogen præsenterer personer, som virker troværdige i rimelig grad, men de bliver ofte gradvist “druknet” i lange beskrivelser og pointer … Der er fine detaljer i romanen, men noget rigtigt flow eller dramaturgisk afvikling med svingende stemningskurver i de ydre eller indre konflikter, bliver aldrig rigtigt iscenesat … som dannelsesroman kommer den til kort, men som brugslitteratur for unge og voksne, der ønsker romaner der giver bud på et moderne kristent livssyn, fungerer bogen. En anvendelig for bog målgruppen, især for læsere, der kunne lide de to første bind i serien om Adams æt, men også for unge læsere med lyst til og behov for kristne romaner.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close